Ca lideri și antreprenori lucrăm cu oamenii, iar asta ne consumă energie și timp. Când ajungem să ne concentrăm mult prea mult pe aspectele operaționale, nu ne mai rămâne timp pentru ceea ce pentru ce ne duce de fapt la nivelul următor – noi oportunități, strategie și networking. Faptul că rămânem mai mult în zona de urgent decât de important este și motivul pentru care 68% dintre lideri tind să amâne sau să evite discuțiile dificile.  (Institute for Health and Human Potential)

 

Când ai în echipă oameni care te provoacă constant, devine absolut necesar să știi cum să îți gestionezi bine emoțiile, altfel ori ajungi să fii controlat de propriile emoțiile sau de ale celorlalți.

 

De cele mai multe ori însă, pare că suntem în control când rămânem în zona pragmatică, fără să trecem în zona emoțională.  Realitatea este că în timp ce luăm decizii, gândim strategii, încheiem vânzări, noi acționăm în zona de emoții.  Nu există decizie care să nu aibă implicare emoțională. Indiferent ca sunt emoții pozitive (bucurie, încredere etc.) sau negative (frustrare, mânie, frică etc.), emoțiile sunt direct implicate în deciziile pe care le luăm.

 

Gradul în care conștientizăm propriile convingeri, presupuneri, atașamente sau temeri se vede în interacțiunea noastră cu ceilalți. Dacă le ignorăm, costul devine prea mare. Riscăm să pierdem oportunități, angajați valoroși și ajungem să recrutăm oameni competenți, dar care cer constant validare.

 

În contextul actual în piață schimbările se întâmplă mult prea rapid și neașteptat și ne provoacă să dezvoltăm un alt set de abilități pe lângă competență, ca să urmărim obiectivele și să rămânem aliniați ca echipă. Care sunt aceste abilități care transformă un grup într-o echipă reziliență, performantă, în care oamenii simt că aparțin și dau tot ce pot?

 

Acești trei indicatori ne ajută să identificăm cum se vede maturitatea emoțională în contextul echipelor:

 

  1. Liderii dau tonul. Ceea ce modelăm în echipele noastre se reflectă clar în cultura companiei. Maturitatea emoțională în echipe se vede în comunicarea directă și transparentă. Liderii maturi emoțional încurajează dialogul deschis, pun întrebări bune și stimulează colaborarea în echipă.

 

2. Liderii maturi emoțional nu își definesc valoarea de sine prin performanță, însă urmăresc constant performanța.  Un indicator care arată nivelul de maturitate emoțională este modul în care dăm și primim feedback. Când feedback-ul devine un dialog deschis, se creează multe oportunități de creștere și de a acționa diferit.

 

3. Maturitatea emoțională se vede în mediul de încredere pe care îl cream în echipe, în care oamenii se dezvoltă și inovează. Liderii maturi emoțional au o mentalitate focalizată pe creștere, nu una rigidă, focalizată pe greșeli. Ei trasează foarte clar criteriile de evaluare și urmăresc rezultatele echipei, prin împuternicirea oamenilor, nu prin micromanagement.

 

O investiție de 20% în maturitatea noastră emoțională are impact de 80% în gradul de implicare, retenție și performanța oamenilor noștri.

 

Maturitatea emoțională este un proces continuu, în care putem crește constant.

Când noi ca lideri ne asumăm un pas de creștere, alții ne vor urma.

Care ar fi un pas următor în propriul tău proces de maturitate emoțională?

 

Te aștept să continuăm discuția pe tema maturității emoționale la Summitul de Leadership, între 6-10 Noiembrie împreună cu alți antreprenori, manageri și lideri!

#maturitateemotionala #liderimaturiemotional #levelupyourteamsucces

Aricol scris de Cristina Dragomir, PCC Coach