„Gândurile raționale nu stimulează niciodată creativitatea oamenilor, așa cum o fac emoțiile.” Neil Degrasse Taison
Cum te-ai simțit ultima oară când ai reușit să fii creativ?
Ce te-a condus la creativitate?
Într-un sondaj realizat printre mulți președinți de companii, peste 1500 dintre ei au spus că cel mai bun indicator al succesului unui angajat este creativitatea acestuia.
Aceasta presupune inovație și adaptare la nou. În lipsa inovației și a adaptabilității la nou, companiile stagnează și dispar.
Totuși, pentru a putea beneficia de creativitate, pe lângă cele menționate, trebuie să mai existe încă 2 componente: execuția și eficiența.
Cunosc antreprenori si manageri care atunci când aud despre inovație, parcă se declanșează o alergie. Iarăși visăm? Nu am putea să rămânem cu picioarele pe pământ? Avem nevoie de lucruri concrete! Și, îi înțeleg. Au suficiente motive să reacționeze așa. Oamenii vin cu tot felul de idei ,,crețe’’, unele parcă neancorate în realitate, ce să mai vorbim despre soluții practice care să ducă la implementarea lor și concretizarea ca soluții, servicii practice.
O astfel de mentalitate ridică totuși o întrebare, la care ar trebui să răspundem, anume:
- Creativitatea înseamnă doar imaginație bogată, doar ceva abstract, în mintea noastră și nicăieri în realitate?
Răspunsul este un categoric, Nu! Ca să poți inova e nevoie să poți concepe și un plan realist, eficient de implementare. Creativitatea are ecou concret în realitate.
Și încă un detaliu semnificativ: atunci când te axezi pe inovare, nu trebuie să implici toată echipa sau toți angajații în proces…în idea că… așa o să verifici cât mai repede dacă funcționează ori ba. Nu ar fi o idee bună deloc!
Am dat peste o statistică incredibil de șocantă despre creativitatea pe paliere de vârstă. Ea spune că la nivelul adulților cu vârsta de peste 44 de ani, doar un procent de 2% sunt creativi, în timp ce la copiii cu vârsta de până în 5 ani, procentul este de 98%. Foarte interesant!
Într-adevăr, dacă suntem onești, nu e ușor să fii creativ într-o societate care răsplătește foarte mult gândirea convergentă, bazată pe capacitatea de a ne aminti date și pe teste standardizate.
Personal, admir toate școlile care provoacă copiii să gândească în mod creativ, să iasă din tipare și le încurajez să accelereze acest proces. Astfel, ei formează viitori adulți care vor fi deja abilitați în a gândi creativ și vor putea inova mai ușor.
Zorana Pringle, cercetătoare în domeniul creativității spune: „Emoțiile sunt atât scânteia care pornește motorul creativității, cât și combustibilul care ține focul aprins atunci când alți oameni încearcă să-l stingă”.
Am observat pe propria piele, că atunci când nu mai am creativitate, de obicei sunt obosită emoțional, nu îmi mai dau voie să simt cum ,,mă simt’’.
Am scris un articol despre copilul emoțional si spuneam acolo că, din starea ,,de copil’’ vin emoțiile. Da, ai nevoie să nu te lași purtat în totalitate de ,,starea de copil’’, fără să mai intervină postura de adult, într-adevăr, că …apoi cine știe pe unde ajungi. Emoțiile copilului din tine sunt foarte benefice în procesul creativ.
De obicei, când ne dăm voie ,,să simțim’’, experimentăm creativitate, ceea ce atrage după sine și alte emoții pozitive….creativitate. E ca o reacție în lanț. Și asta se poate întâmpla și in cazul emoțiilor negative, cum ar fi: furia și suferința, putând conduce către o gândire creativă.
Când simți emoții, te simți viu și asta generează motivație, inspirație, creatie, creativitate! Ce fain sentiment, nu-i așa?
Dă-ți voie să simți!
Creativitatea însă, poate stârni teamă!! Poate însemna o despărțire de poziția noastră mai obișnuită, aceea de ,,status quo’’, și ne cere să facem un pas în necunoscut.
E nevoie de încredere ca să poți merge în necunoscut, încredere în tine, încredere în cel de lângă tine, chiar și când nu stiți unde veți merge. Împreună veți găsi soluții creative. De aceea, din nou te încurajez: Dă-ți voie să simți!
Și apropo, tu cum stimulezi creativitatea?
Te las cu o întrebare simplă, doar pentru tine: „Cum te simți?”
Articol scris de Alina Filote, CEO Synergic
Comenteaza