Conflictul este inevitabil, fie că este vorba despre adolescentul tău care dorește să depășească limitele, provocările de comunicare în cuplu sau un angajat care nu este de acord cu deciziile tale. În toate aceste situații rezolvarea conflictelor este destul de utilă.
Pentru că suntem oameni, toți avem o abordare ușor diferită a vieții. Confruntarea cu conflictul pe care aceste diferențe le provoacă este o necesitate pentru orice lider cu impact.

Există cel puțin patru moduri diferite de a aborda conflictul. Dacă alegeți ca răspuns fuga, suprimarea, lupta sau iertarea va însemna rezultate diferite.

1. Mulți oameni aleg să fugă de conflict.

Aceasta este cunoscută sub numele de ,,flight’’. Evitarea conflictelor oferă doar o ușurare temporară și aproape întotdeauna agravează problema. A ignora conflictul îi oferă celeilalte părți șansa de a scăpa cu comportamentul său și, în consecință, nu are ocazia să se schimbe. Angajatul care este în dezacord cu tine va crede că trebuie să aibă dreptate, sau cel puțin că comportamentul său este acceptabil la un anumit nivel.

La urma urmei, dacă nu îți pasă suficient de mult ca să faci față, nu trebuie să fie atât de important pentru tine. În schimb, dacă diferența de opinie este tratată într-un mod care să respecte ambele părți, celălalt poate simți că măcar îți pasă suficient pentru a-l ajuta să crească.

Odată am avut o angajată care a vrut să lucreze în timpul mesei de prânz pentru a putea pleca mai devreme la un curs de exerciții ce avea loc după-amiaza târziu. I-am spus că nu este acceptabil pentru că lucrăm ca o echipă și avem nevoie de ea să fie acolo până la sfârșitul zilei. A fost destul de surprinsă de refuz și mi-a spus că nu a fost de acord cu decizia mea. Am rămas ferm la răspunsul meu și ea mi-a spus că nu este de acord cu el. Ani mai târziu, am auzit de la cineva care a lucrat cu ea că mă considera unul dintre cei mai buni șefi ai ei! Asta mi-a afirmat cu siguranță disponibilitatea de a face față conflictului într-o manieră sănătoasă.

2. A doua opțiune în abordarea conflictului este în cazul în care liderul simte conflictul și îl suprimă

Să simți tensiunea este un lucru bun dacă te ajută să empatizezi cu emoțiile celeilalte părți, dar suprimarea tensiunii și a nu face față problemei duce la stres nesănătos. Când adolescenții cresc, mulți părinți nu vor să se ocupe de atitudinea copilului lor și, prin urmare, se simt prost, singuri, fără a oferi fiului sau fiicei lor șansa de a crește și de a învăța.

3. Spre deosebire de răspunsul prin ,,fugă’’ sau suprimare, uneori alegem să luptăm.

Cel puțin în acest caz, avem de-a face cu cealaltă persoană, mai degrabă decât să o evităm. Dar lupta poate avea și consecințe negative. A alege să ne luptăm cu cineva ne poate determina să avem multe emoții negative despre el și asta să dăuneze relației.
A sta jos și a avea o conversație calmă și respectuoasă nu presupune deloc ca să te lupți. Dacă o relație s-a deteriorat până la punctul în care pare că tot ce faci este să te lupți, trebuie să recunoști că este o risipă de energie emoțională și să încerci ceva diferit.
Atunci când ne autodisciplinăm pentru a nu reacționa, ci în schimb a asculta și empatiza cu cealaltă parte, ne îndreptăm către rezolvarea sănătoasă a conflictelor și relații mai puternice.

4. Al patrulea răspuns la conflict este să ierți.

Dacă, în timpul conflictului, te-ai simțit rănit de cealaltă parte, a alege să ierți este cel mai bun pas înainte. Dar vorbesc aici despre o atitudine de iertare. Pentru cealaltă persoană, acest lucru este de genul: „Nu este de acord cu mine, dar mă respectă suficient pentru a fi sincer”. Iertarea nu înseamnă că ești de acord cu punctul de vedere al celeilalte persoane, ci că îi respecți dreptul de a nu fi de acord cu tine.
A face față conflictelor într-un mod sănătos este avantajos atât pentru viața personală cât și pentru cea profesională. Nimeni nu are privilegiul de a trăi o viață fără conflicte, dar cu toții putem face tot posibilul pentru a avea relații sănătoase și sigure. Atunci când o afacere este plină de conflicte, acest lucru dăunează relațiilor și duce la o mulțime de fluctuații de personal, ceea ce afectează performanța, ca să nu mai vorbim de faptul că îți vei pierde bucuria muncii care ți-a fost oferită.

Gândiți-vă la un conflict pe care l-ați avut sau pe care îl aveți în prezent:

Cum ai tratat conflictul în trecut?

Ai avut tendința să fugi sau să suprimi sentimentele negative?

Ai încercat să te lupți sau ai învățat să faci față calm la conflict într-un mod sănătos?

Acest lucru necesită practică!
Atunci când ne disciplinăm pentru a nu reacționa, ci în schimb să ascultăm și să empatizăm cu cealaltă parte, ne îndreptăm către rezolvarea sănătoasă a conflictelor și relații mai puternice.

Articol scris de Edward Maggard